Nike Air Presco

Kultowe Buty Do Biegania #2: Historia Nike Air Presto

Dziś mamy kolejną gratkę dla fanów oregońskiego koncernu i miłośników klasycznych propozycji butów do biegania. Ponownie zapraszamy do naszego wehikułu czasu. Tym razem przeniesiemy się do początku XXI wieku. W 2000 roku na sklepowe półki trafił model Nike Air Presto, koło którego do dziś sympatycy sportowego obuwia nie potrafią przejść obojętnie. Sprawdźmy, kiedy pojawił się pomysł na stworzenie takiego projektu i kto jest za to odpowiedzialny.

Jak powstały kultowe biegówki? Geneza Nike Air Presto

Model Nike Air Presto to część zestawu Alpha Project, który narodził się w latach 90. ubiegłego wieku. Charakterystycznym elementem całej serii było oznaczenie w postaci pięciu kropek. W przypadku modelu Air Presto kropki zlokalizowane były na podeszwie. Poza opisywanym w tym wpisie modelem w skład Alpha Project wchodziły następujący buty: Air Shox, Kukini, Flightposite i Seismic. Pomysł na stworzenie Air Presto powstał w 1996 roku, jednak buty trafiły na rynek dopiero na początku nowego milenium, czyli w 2000 roku. Choć za powstanie modelu nie odpowiada Tiker Hatfield, ceniony twórca Air Maxów miał spory wpływ na ten projekt. Wszystko dlatego, że oregoński designer doszedł do wniosku, że w proponowanych w tamtym okresie butach biegowych Nike kołnierz nieco opada i chciał zmienić ten stan rzeczy. Hatfield rozmyślał, w jaki sposób pozbyć się problemu opadającego kołnierza, nie odbierając przy tym funkcjonalności produktu i wygody użytkowania. Tak oto powstał szkic przedstawiający specjalne nacięcie w kształcę litery „V”. Niedługo później pomysł Hatfielda wcielono w życie i wykorzystano w butach sygnowanych Swooshem. Nacięcie pełniło funkcje zawias, likwidującego napięcie w konstrukcji sylwetki buta. Tym samym umożliwiono użytkownikowi niespotykaną wcześniej możliwość znakomitego dopasowania buta do kształtu i rozmiaru stopy. Rozwiązanie zostało zastosowanie już w modelach Air Zoom Drive i Air Gauntlet, aczkolwiek specyfikację technologii zaprezentowano światu dopiero przy okazji premiery butów Nike Air Presto.

Nike Air Presto – autor projektu

Niesztampowy system numeracji obuwia i unikatowa technologia zachęciła do współpracy Boba Mervara, który w głównej mierze był odpowiedzialny za powstanie modelu Nike Air Presto. Konstrukcja buta nawiązywała do koszulki biegacza, co oznaczało, że można ją było dopasować podobnie jak znany wszystkim element garderoby. Dlatego Air Presto zagościły na sklepowych półkach w rozmiarach XXXS-XXXL. Z tego powodu o Nike Air Presto mówiono, że jest to koszulka dla stóp. Cennymi atuty modelu to minimalistyczne wzornictwo, znakomita stabilizacja i nienaganna amortyzacja. Zestawienie takich cech na jednej sylwetce spowodowało zainteresowanie modelem nie tylko wśród zawodowych biegaczy i sympatyków aktywności fizycznej, ale również w gronie miłośników sportowego obuwia i kolekcjonerów. Na cholewce umieszczono klatkę na bocznym panele oraz w pobliżu pięty. To rozwiązania miało charakter funkcjonalny, a jego zadaniem było trzymanie stopy we właściwym miejscu i poprawa ogólnej wygody użytkownika.

Inspiracja i konstrukcja

W czasie tworzenia Nike Air Presto zespół projektowy inspirował się słynnym wówczas komputerem – Apple Imac G3, którego znakiem rozpoznawczym była przezroczyste obudowa, która pozwalała każdemu na ujrzenie wnętrza urządzenia. Model Air Presto wykonano z neoprenu i przewiewnej siateczki tekstylnej. Cholewkę postawiono na podeszwie środkowej powstałej w oparciu o technologię Phylon. Do tego dołożono jeszcze system Duralon, odpowiedzialny za właściwą trakcję. Toebox uzupełniono w przedniej części plastikowym elementem, pełniącym funkcję ochronną.

Warianty kolorystyczne Nike Air Presto

W 2000 roku model Nike Air Presto debiutował aż w 13 wariantach kolorystycznych, z czego 12 otrzymało nazwy pasujące do określonych zestawień kolorystycznych: Brutal Honey, Trouble at Home, Unholy Cumulus, Rabid Panda, Presto Bill, Shady Milkman, Orange Monk, Catfight Shiner, Rogue Kielbasas, Abdominal Snowman, Migraine Fly i Jack Mackerel. Takim nazewnictwem koncern z Oregonu chciał stworzyć dla każdego wydania unikalną „osobowość”. Model Nike Air Presto promowany był przez Nike w animowanej kampanii telewizyjnej, za której opracowanie odpowiedzialny był Dylan Lee.

Źródło zdjęć: https://weartesters.com/the-nike-air-presto-harbor-blue-returns-in-original-form/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *