adidas Boost – kultowa technologia

Rate this post

W ciągu kilku ostatnich dekad byliśmy świadkami intensywnego rozwoju technologii wykorzystywanych przez producentów sportowego obuwia. Innowacyjne rozwiązania mają przyczyniać się do zwiększania komfortu użytkownika oraz chronić go przed ewentualnymi kontuzjami, w szczególności w przypadku butów przeznaczonych do uprawiania sportu. W niniejszym wpisie bierzemy pod lupę jedną z najpopularniejszych technologii ostatnich lat – adidas Boost.

adidas Boost – co to takiego?

Technologia Boost to nowoczesny materiał, który charakteryzuje się wyjątkową zdolnością do absorbowania wstrząsów, dzięki czemu stanowi rewelacyjny system amortyzacji. Rozwiązanie to zostało wprowadzone w głównej mierze za sprawą przedsiębiorstwa BASF, które jest partnerem marki adidas. Jedna z najlepszych na świecie firm chemicznych jest odpowiedzialna między innymi za Infienergy – spieniony termoplastyczny poliretan. Materiał ten jest sprężysty i wytrzymały w szerokim zakresie temperatur, wobec czego postanowiono go wykorzystać jako bazę dla systemów amortyzacji w butach sportowych.

Historia technologii adidas Boost

Spieniony termoplastyczny poliuretan ujrzał światło dzienne w 2009 roku. Podczas poszukiwań pomysłu na zastosowanie niebanalnego wynalazku opracowano sposób łączenia pojedynczych granulek w spójną konstrukcję. W efekcie zapadła decyzja, że materiał można z powodzeniem wykorzystać w produkcji sportowego obuwia. BASF skontaktowało się z firmą adidas, która zaakceptowała pomysł, rozpoczynając serię niezbędnych testów i eksperymentów. Szereg specjalistów starł się wykorzystać nową formę poliuretanu w taki sposób, by gotowy produkt oferował jak największą sprężystość bez utraty wytrzymałości.

W 2010 roku firma adidas była już pewna, że technologia Boost będzie czymś rewolucyjnym. Testy wykazały znaczącą przewagę nad produktami bazującymi na doskonale znanej od lat piance EVA. Okazało się, że Boost ma wyjątkowo wysoki współczynnik odbojności, który w nomenklaturze marki adidas określany jest jako zwrot energii. W dodatku pianka Boost wyróżniała się zwiększoną odpornością na działanie temperatury niż wcześniej znane pianki.

Zalety technologii adidas Boost

adidas reklamował produkty wykorzystujące piankę Boost jako obuwie gwarantujące niebywały zwrot energii. W praktyce oznacza to, że w czasie użytkowania butów z podeszwą Boost mamy do czynienia z mniejszą utratą energii niż w przypadku użytkowania obuwia bazującego na standardowych typach pianki. Mniejsza utrata energii przekłada się na większą efektywność treningu, co zostało mocno docenione przede wszystkim przez biegaczy. Ponadto zaawansowana technologia jest świetnym systemem amortyzacji. Podeszwa absorbuje wszelkie wstrząsy, co docenią najbardziej sportowcy trenujący na twardych nawierzchniach. Termoplastyczny poliuretan pochłania energię wstrząsów, powstałych podczas kontaktu stopy z twardym podłożem, tym samym chroniąc kości i stawy przed nadmiernymi obciążeniami, mogącymi skutkować wieloma nieprzyjemnymi urazami i kontuzjami.

Popularyzacja adidas Boost

Technologia adidas Boost znalazła zastosowanie nie tylko w butach do biegania, lecz również w produktach z tak zwanej kategorii lifestylowej. Na wzrost popularności obuwia opartego na tej technologii wpłynął Kanye West, który wystąpił w modelu adidas Energy Boost ESM w przerwie meczu koszykarskiego, w którym drużyna Chicago Bulls zmierzyła się z Cleveland Cavaliers. Dzień po meczu w sklepie internetowym nie można już było kupić wspomnianego modelu, ponieważ cała rozmiarówka została wykupiona.

Kultowe projekty

Fundamentem linii jest model adidas Ultra Boost, który po dziś dzień jest dostępny na sklepowych półkach w różnych wariantach. Innowacyjna technologia znalazła też zastosowanie w innej cieszącej się dziś linii obuwia – adidas NMD, powstałej dzięki sukcesowi Ultra Boost.

fot. https://www.sneakerfreaker.com/articles/material-matters-adidas-boost-technology/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.