Ciekawostki na temat Nike

Marka Nike funkcjonuje na rynku obuwia sportowego od ponad 50 i trzeba przyznać, że radzi sobie na nim całkiem świetnie. Oregoński koncern jest gigantem odzieżowej sceny, a tak intensywna i owocna działalność sprawia, że za tym amerykańskim brandem stoi niesamowicie interesująca historia i mnóstwo ciekawostek, z których zaledwie garść chcielibyśmy przedstawić.

Ciekawostka nr 1

Firma została założona w 1964 roku i początkowo działała jako Blue Ribbon Sports. Marka nie od razu zajmowała się produkcją obuwia. Pierwszą działalnością BRS była dystrybucja butów oferowanych przez japońskie przedsiębiorstwo Onitsuka Tiger, które dzisiaj wszyscy fani sportowej odzieży znają pod nazwą Asics. Nike Inc. Większą rozpoznawalność zdobyła w 1971 roku, więc dopiero po siedmiu latach funkcjonowania w branży. To właśnie 1971 rok uważany jest za moment, w którym Nike zaczęło sukcesywnie wspinać się na sam szczyt.

Ciekawostka nr 2

Założycielami marki byli Bill Bowerman, trener lekkoatletyki oraz Phil Knight, pochodzący z Portland biegacz średniodystansowy.

Ciekawostka nr 3

Firma zaczynała działalność z budżetem w wysokości 1200 dolarów amerykańskich. Bill Bowerman i Phil Knight nie posiadali większych środków finansowych, a marzyła im się wielka kariera.

Ciekawostka nr 4

Phil Knight, jeden z założycieli Nike, chciał, by marka nazywała się Dimension 6. Pomysł ten nie został jednak zrealizowany po tym jak Jeff Johsnon, jeden z pracowników firmy zaproponował nazwę Nike, odnoszącą się do greckiej bogini zwycięstwa.

Ciekawostka nr 5

Pierwsza para butów Nike wiąże się z niezwykle ciekawą historią, ponieważ powstały one przy użyciu …gofrownicy. Za wykonanie tego pomysłu odpowiada Bowman, który zdecydował się na ten nietypowy zabieg podczas jednego ze śniadań ze swoją żoną. Ojciec Nike wypełnił gofrownicę gumą, dzięki czemu powstała nietuzinkowa konstrukcja z wzorem, która bardzo dobrze nadawała się jako podeszwa sportowego obuwia. W ten sposób Bowman wynalazł podeszwę waflową, która znalazła znakomite zastosowanie w butach dla biegaczy. Pierwszy tego rodzaju oficjalny patent marki pojawił się w 1974 roku i był to Nike Waffle Trainer.

Ciekawostka nr 6

Kultowe logo, które jest rozpoznawalne na całym globie ziemskim, czyli kultowy Swoosh (w Polsce często nazywany „łyżwą”) został zaprojektowała jedna ze studentek uniwersytetu stanowego w Portland. Coryln Davidson, bo o niej właśnie mowa, otrzymała za to zapłatę w wysokości 35 dolarów, co przy dzisiejszym przeliczeniu daje kwotę nieco ponad 200 dolarów. Oczywiście, gdy marka się wybiła, jej zarządcy nie zapomnieli, kto stoi za tym kultowym symbolem i przekazali „studentce” dodatkowe wynagrodzenie.

Ciekawostka nr 7

Niewiele osób wie, ale jeden z najpopularniejszych sloganów Nike – „Just Do It” stanowią parafrazę słów seryjnego mordercy. Gary Gilmore, skazany na śmierć przez rozstrzelanie, przed egzekucją wypowiedział słowa „Let’s do it”. Przez długi czas świat o tym nie wiedział. Informacja ta została ujawniona dopiero w 2009 roku, gdy ukazał się film dokumentalny „Art.&Copy”, traktujący o ciekawostkach ze świata reklamy.

Ciekawostka nr 8

Pierwsza kampania, której przewodziło hasło „Just Do It” została zaprezentowana w 1998 roku. Pojawił się w niej Walt Stack, który był ikoniczną postacią w świecie biegaczy, a wówczas miał już 80 lat. Walt w spocie reklamowych biegnie przez most Golden Gate (San Francisco) mając na sobie oczywiście buty marki Nike.

Ciekawostka nr 9

Choć żywa legenda koszykówki, Michael Jordan, ostatni raz pojawił się na parkiecie w roli gracza w 2003 roku, nadal uzyskuje tantiemy od firmy Nike. Szacuje się, że każdego roku Jordan otrzymuje z tego tytułu od oregońskiego koncernu kilkadziesiąt milionów dolarów. Tak przynajmniej wynika z danych, jakie przekazuje Forbes. Sprawia to, że Michael podpisał najbardziej rentowny kontrakt reklamowy w historii.

Ciekawostka nr 10

Nike po raz pierwszy nawiązało współpracę ze sportowcem w 1972 roku. Pierwszy kontrakt reklamowy podpisał Illie Nastaste, ceniony tenisista z Rumunii. Była to postać dość ekscentryczna i kontrowersyjna, niejednokrotnie wchodząca w konflikt z prawem, przez co sportowiec znany był także jako „błazen z Bukaresztu”.

Ciekawostka nr 11

Jedną z głośniejszych kampanii reklamowych Nike była ta z roku 1987, promująca pierwszy model Air Maxów zaprojektowanych przez Tinkera Hatfielda. W reklamie wykorzystano ścieżkę dźwiękową z utworu „Revolution”, autorstwa kultowego brytyjskiego zespołu The Beatles. Nike była pierwszą firmą, która wykorzystała w spocie reklamowym piosenkę słynnych muzyków.

Ciekawostka nr 12

Mimo że ojczyzną Nike są Stany Zjednoczone, to największy sklep z asortymentem marki nie znajduje się w tym kraju, lecz w Wielkiej Brytanii. Sklep ten zlokalizowany jest w Londynie, na Oxford Street. NikeTown London to inwestycje, za którą zapłacono ponad 10 milionów dolarów. Budynek składa się z czterech kondygnacji, których łączna powierzchnia to niemalże cztery tysiące metrów kwadratowych.

Ciekawostka nr 13

Można spotkać się z danymi mówiącymi, że marka sprzedała już ponad miliard produktów, na które składają się buty, odzież oraz akcesoria i sprzęt sportowy.

Ciekawostka nr 14

Nike może pochwalić się nie tylko dobrą sprzedażą, ale również skutecznością swoich reklam, które dwukrotnie były nagradzane nagrodą Emmy. Pierwszy raz w 2000 roku, a drugi raz rok później.

Ciekawostka nr 15

Tinker Hatfield, który jest najpopularniejszym i jednym z najbardziej utalentowanych projektantów w oregońskim koncernie, kilkukrotnie pracował nad butami Nike ukazującymi się w słynnych produkcjach filmowych. Tinker zaprojektował między innymi buty dla głównych bohaterów takich filmów jak „Powrót do przyszłości” (1985 rok) czy „Batman” (1989 rok).

Ciekawostka nr 16

Z badań wykonanych przez agencję reklamową Moosylvania wynika, że Nike to ulubiona marka pokolenia Y (osoby urodzona w latach 1980-1995).

Ciekawostka nr 17

Nike jest odpowiedzialne za powstanie „inteligentnego buta”. Działanie systemu Nike+ polega na tym, że w butach umieszczany jest specjalny elektroniczny sensor, który ma możliwość łączenia się ze smartfonem i przekazywania mu różnego rodzaju danych na temat aktywności użytkownika obuwia.

Źródło zdjęć: http://news.nike.com/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.